måndag 27 maj 2013

För dig som lärare!

Det är viktigt för dig som lärare att bemöta varje elev som en individ och inte dra alla dyslektiker över en kam. Dyslexin skiftar väldigt från person till person och det som funkar för en elev kanske missgynnar en annan.
När jag var och pratade med en av de specialpedagogerna jag har på min skola diskuterade vi hur självkänslan hos en dyslektiker kan se ut. Detta fick mig att tänka på hur lärare möter elever med läs- och skrivsvårigheter, jag kan komma ihåg en gång i grundskolan då min lärare läste upp mina stavfel inför hela klassen och hur dåligt jag mådde efter, detta satte sig i mig och fick mig att se ner på mig själv. Därför tror jag på ett bra bemötande från lärarna kan hjälpa elever med dyslexi att vara öppna om sina svårigheter och verkligen bygga upp förtroende för läraren och inte skämmas över vem de är.
Tips
-Det finns många tips till er lärare och jag har redan tagit upp det med att bemöta en elev som en individ just för att det inte är lika för alla.
- Det kan underlätta för eleven att få lektionsanteckningarna så han/hon slipper sitta och anteckna och kan koncentrera sig på att lyssna istället. 
- Muntliga prov och längre tid vid prov kan vara bra att erbjuda, men sen är det ändå upp till eleven att känna om han/hon behöver det.
- Jag tycker att det har underlättat för mig att få skriva prov på datorn då jag kan slippa tänka på min stavning hela tiden och verkligen fokusera på innehållet istället. Så att anpassa prov så de kan skrivas på datorn är bra. 

Bedömning
Jag tyckte det var lite krångligt att hitta om just hur en lärare ska bedöma en elev med dyslexi. Och efter jag hade pratat med specialpedagogen på skolan så kom vi fram till att lärarna tycket samma som jag, att det är lite luddigt i just hur man ska bedöma och sätta betyg.
Det finns olika handlingsplaner för lärare om hur de ska arbete med elever med specifika läs-och skrivsvårigheter/dyslexi. I en handlingsplan jag har fått läsa så hittade jag lite om åtgärder och hjälpmedel. De tar bland annat upp att läraren ska ta hänsyn till elevens svårigheter t.ex. genom anpassade läxor och muntliga förhör. [1]
Vid bedömning av en person med en funktionsnedsättning finns det en undantagsbestämmelse som innebär att du som lärare kan bortse från enstaka kunskapskrav vid betygssättning. Exempel kan vara om stavningen ingår i ett av betygskriterierna så kan läraren bortse från just det kriteriet när han/hon sätter betyg på en elev med dyslexi.
Här nedan kan ni läsa hela paragrafen.
”Pysparagrafen”
”26§ Om det finns särskilda skäl far det vid betygssättningen bortses från enstaka delar av kunskapskraven.
Med särskilda skäl avses funktionsnedsättning eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven ska kunna nå ett visst kunskapskrav.
De kunskapskrav som rör säkerhet och de som hänvisar till lagar, förordningar eller myndigheters föreskrifter ska dock alltid uppfyllas.” [2]
Det finns rätt mycket mer jag hade kunnat skriva till er som är lärare och efter att jag har studerat ämnet i några veckor nu så har jag hittat mycket information om mitt ämne.
Jag har läst igenom vissa bilar i ett arbete som är gjort vid Göteborgs universitet som jag tyckte var intressant att läsa.
Här kommer länken: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/7269/1/VT07-2611-142.pdf




[1] Malmö stads handlingsplan för arbete med elever med specifika läs-och skrivsvårigheter/dyslexi i gymnasieskolan. Sidan 9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar