söndag 26 maj 2013

För dig som elev!


Rättigheter och tips för dig som elev med dyslexi
När jag fick min dyslexi diagnos var det som hela jag slappnade av, jag fick en förklaring till varför jag inte kunde lära mig de där 20 till 30 glosorna vi hade i läxa och till varför jag inte kunde stava lika bra som alla andra. Att slippa känna att jag var dum i huvudet för jag inte kunde lära mig stava var som en befrielse. Kan säga att min självkänsla blev tio gånger bättre efter att jag hade fått min diagnos, jag tror att detta kan vara väldigt vanligt att ens självkänsla är väldigt låg när en person har dyslexi, att inte vara som alla andra är ibland rätt svårt. 
Jag brydde mig inte riktigt om vad jag hade för rättigheter eller vad jag kunde få hjälp med. Jag fick en skoldator i nian men jag använde inte den så mycket, det var ibland att jag antecknade på den eller skrev något prov på datorn, men jag visste inte hur jag kunde använda den fullt ut för att underlätta för mig själv, eller så var det för att jag inte riktigt brydde mig.  
 Jag tror att det kan vara rätt vanligt när man har fått sin dyslexi diagnos att man bara slappnar av och sedan låter det gå vidare som det alltid gjort, tar inte tag i själva dyslexin och sätter sig in i vad det innebär. Men det kan också vara för att det inte har funnits så mycket information om dyslexin.
Det är inte från nu på de senaste 10-15 åren som det har blivit mer uppmärksammat med dyslexi och utvecklingen med hjälpmedel har tagit fart. [1]
Men vad finns det egentligen för hjälpmedel och vad har man som dyslektiker rätt till?
Det finns väldigt många hjälpmedel för dyslektiker, många fler än vad jag trodde innan jag började skriva mitt arbete.
Här är en punktlista på hjälpmedel, rättigheter och tips samt en länk där jag fick min information ifrån 
·      Dator: den kan vara till stor hjälp när man har dyslexi. Finns många olika rättstavningsprogram som kan underlätta ens skrivning ex: Stava Rex (svenskt rättstavningsprogram) och Spell Right.
·       Talböcker
·      Daysispelare
·      Ordböcker där du kan skriva ordet som det låter o.s.v.
·      Scannerpennor
·      Talsyntes (omvandlar texten på din dator till tal)
·      Längre tid vid prov och inlämningar
·      Muntliga prov eller skriva prov på datorn
·      Be om lärarens anteckningar så du som elev kan fokusera dig på att lyssna
·      Markera i böcker (jag får det på min skola, tips är att fråga rektorn om det är ok på den skolan du går på)
·      Användning av tasyntes vid matematik då det kan vara lätt att läsa fel eller om man svarat fel.
·      Länk där det står mer om varje sak: http://dyslexi.org/skrivknuten/ratt-verktyg-453
Tips
Prata med din lärare om vad som känns bäst för just dig, dyslexin är väldigt olika för alla och det kan vara svårt för läraren att veta vad som passar dig som elev.
Våga fråga vad du kan få för hjälp, för du är inte dum och du har rätt till hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar