söndag 26 maj 2013

Vad är dyslexi?


Vad är dyslexi och vad innebär det?   
Det finns många förklaringar på just dyslexi, och jag tror inte att många vet riktigt vad det innebär. Jag har många gånger fått höra ”nä du kan inte ha dyslexi, du har ju bra betyg…” men det har inget med min intelligens att göra.
Dyslexin är ärftligt och gör så att man har svårare att läsa, stava och förstå texter, detta beror på att vissa delar av hjärna inte har utvecklats som de ska. Dyslexin kan skilja sig väldigt från person till person, vissa ha en mildare forma av dyslexi än andra. [1]
Enligt http://www.skane.se/sv/Webbplatser/HH/Funktionsnedsattningar/Dyslexi/ så är dyslexi specifika läs- och skrivsvårigheter som gör det svårt att tolka och analysera ljud. Dyslexi är inget som man kan bota och bli av med, men ju mer man tränar på att läsa och skriva så kan man träna upp sin förmåga att både läsa snabbare och stava bättre. [2]
När jag slog upp ordet på ne.se så förklarade de dyslexi så här: "Dyslexi är stora svårigheter att läsa eller skriva, eller både och. En person som har dyslexi kallas dyslektiker. Det betyder att personen har svårt att uppfatta språkets "koder" på det sätt som de flesta uppfattar dem". http://www.ne.se/enkel/dyslexi (8/5)
För mig har dyslexin inneburit att jag har haft problem med att stava och att läsa lite långsammare, när jag verkligen känner av min dyslexi är oftast när jag blir stressad, då kan jag läsa ord som inte står där och kasta om orden och min stavning blir betydligt mycket sämre när jag är stressad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar